Computer Spiel Welten
- Eine diskursarchäologische Studie zur Entstehung von Computerspielen entlang der Begriffe von Reaktion, Entscheidung und Regulation in Mensch-Maschine-Systemen. Sie rekonstruiert die Emergenz des Computerspiels aus heterogenen Wissensbereichen wie Experimentalpsychologie, Arbeitswissenschaft, Kriegstechnologie, Hard- und Softwaregeschichte, Graphentheorie, Meteorologie, Speläologie, Philosophie,Eine diskursarchäologische Studie zur Entstehung von Computerspielen entlang der Begriffe von Reaktion, Entscheidung und Regulation in Mensch-Maschine-Systemen. Sie rekonstruiert die Emergenz des Computerspiels aus heterogenen Wissensbereichen wie Experimentalpsychologie, Arbeitswissenschaft, Kriegstechnologie, Hard- und Softwaregeschichte, Graphentheorie, Meteorologie, Speläologie, Philosophie, Behaviorismus, Kognitionswissenschaft, Spieltheorie und Kybernetik.…
- The study attempts an archaeology of computer-game-discourse using the topics "reaction", "decision" and "regulation" in men-machine-systems. It tries to reconstruct the emergence of computer games from heterogenous fields of knowledge such as experimental psychology, scientific management, technologies of war, hard- and software-history, graph-theory, meteorology, speleology, philosophy,The study attempts an archaeology of computer-game-discourse using the topics "reaction", "decision" and "regulation" in men-machine-systems. It tries to reconstruct the emergence of computer games from heterogenous fields of knowledge such as experimental psychology, scientific management, technologies of war, hard- and software-history, graph-theory, meteorology, speleology, philosophy, behaviorism, cognitive science, theory of games, and cybernetics.…
Document Type: | Doctoral Thesis |
---|---|
Author: | Claus Pias |
DOI (Cite-Link): | https://doi.org/10.25643/bauhaus-universitaet.35Cite-Link |
URN (Cite-Link): | https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:gbv:wim2-20040219-378Cite-Link |
Advisor: | Prof. Dr. phil. Joseph VoglGND |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2004/02/19 |
Year of first Publication: | 2000 |
Date of final exam: | 2000/01/21 |
Release Date: | 2004/02/19 |
Publishing Institution: | Bauhaus-Universität Weimar |
Granting Institution: | Bauhaus-Universität Weimar, Fakultät Medien |
Institutes and partner institutions: | Fakultät Medien / Professur Geschichte und Theorie künstlicher Welten |
Tag: | Computergeschichte |
GND Keyword: | Computerspiel; Medienwissenschaft |
Dewey Decimal Classification: | 700 Künste und Unterhaltung / 790 Sport, Spiele, Unterhaltung / 793 Spiele und Freizeitaktivitäten für drinnen |
BKL-Classification: | 54 Informatik / 54.88 Computer in der Freizeit |
Licence (German): | In Copyright |