TY - JOUR A1 - Noeske, Jannik T1 - Die Zukunft war jetzt BT - Rezension zu Christina Schwenkel (2020): Building socialism. The afterlife of East German architecture in urban Vietnam . Durham: Duke University Press. JF - sub\urban. Zeitschrift für Kritische Stadtforschung N2 - Die US-amerikanische Kulturanthropologin Christina Schwenkel legt mit Building socialism eine quellengesättigte ethnografische Studie über Zerstörung, Wiederaufbau und Nutzungsperspektiven der vietnamesischen Stadt Vinh vor. Ein besonderes Augenmerk liegt auf den agencies der Beteiligten. Im Zentrum der Untersuchung steht ein Quartier, dessen Wohnblocks mit materieller und ideeller Unterstützung der DDR errichtet wurden. Nicht nur sind die methodischen Zugänge der Untersuchung vielversprechend und gewinnbringend – angesichts des drohenden Stadtumbaus, der für die Bewohner:innen des Quartiers Quang Trung Abriss und Verdrängung bedeuten würde, gewinnt ihre städtebauhistorische Ethnografie auch an politischer Relevanz. KW - Vietnam KW - Deutschland KW - Sozialismus KW - Städtebau KW - Vietnam KW - Ethnografie KW - DDR KW - Städtebaugeschichte KW - Rezension KW - OA-Publikationsfonds2021 Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:gbv:wim2-20220112-45573 UR - https://zeitschrift-suburban.de/sys/index.php/suburban/article/view/711 VL - 2021 IS - Band 9, Nr. 3/4 SP - 397 EP - 402 PB - sub\urban e. V. CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Coenen, Ekkehard T1 - Hans Ruin: Being with the Dead—Burial, ancestral politics, and the roots of historical consciousness JF - Human Studies N2 - How can society be thought of as something in which the living and the dead interact throughout history? In Being with the Dead. Burial, Ancestral Politics, and the Roots of Historical Consciousness, Hans Ruin turns to the relationship between the living and the dead as well as ‘historical consciousness’. He is referring to the expression ‘being with the dead’ (Mitsein mit dem Toten). Rather en passant, Martin Heidegger (1962: 282) shaped this existential-ontological term, which so far has hardly received any consideration. But for Ruin, it now forms the starting point for his “expanded phenomenological social ontology” (p. XI). By illuminating history and historical consciousness with the category ‘being with the dead,’ he gains remarkable insights into the meaning of ancestrality. Concerning ‘necropolitics,’ Ruin shows that the political space includes the living as well as the dead and how they constitute it. The foci of his considerations are the human sciences, above all sociology, anthropology, archaeology, philology and history. Ruin’s book aims at a “metacritical thanatology,” which he elaborates as “an exploration of the social ontology of being with the dead mediated through critical analyses of the human-historical sciences themselves” (p. XII). As a result, in a total of seven chapters, he succeeds astonishingly in emphasizing the political and ethical importance of a scientific gaze that cultivates the interaction of the living and the dead. KW - Geschichtswissenschaft KW - Tod KW - Bestattung KW - Rezension KW - Hans Ruin KW - Bestattung KW - Ahnenkultur KW - Geschichtsbewusstsein Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:gbv:wim2-20210804-44712 UR - https://link.springer.com/article/10.1007/s10746-020-09565-0 VL - 2020 IS - Volume 43 SP - 683 EP - 689 PB - Springer CY - Heidelberg ER -