@article{BuschowSuhrSerger, author = {Buschow, Christopher and Suhr, Maike and Serger, Hauke}, title = {Media Work as Field Advancement: The Case of Science Media Center Germany}, series = {Media and Communication}, volume = {2022}, journal = {Media and Communication}, number = {Volume 10, issue 1}, publisher = {Cogitatio Press}, address = {Lisbon}, doi = {10.17645/mac.v10i1.4454}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:wim2-20220125-45709}, pages = {99 -- 109}, abstract = {In the wake of the news industry's digitization, novel organizations that differ considerably from traditional media firms in terms of their functional roles and organizational practices of media work are emerging. One new type is the field repair organization, which is characterized by supporting high-quality media work to compensate for the deficits (such as those which come from cost savings and layoffs) which have become apparent in legacy media today. From a practice-theoretical research perspective and based on semi-structured interviews, virtual field observations, and document analysis, we have conducted a single case study on Science Media Center Germany (SMC), a unique non-profit news start-up launched in 2016 in Cologne, Germany. Our findings show that, in addition to field repair activities, SMC aims to facilitate progress and innovation in the field, which we refer to as field advancement. This helps to uncover emerging needs and anticipates problems before they intensify or even occur, proactively providing products and tools for future journalism. This article contributes to our understanding of novel media organizations with distinct functions in the news industry, allowing for advancements in theory on media work and the organization of journalism in times of digital upheaval.}, subject = {Journalismus}, language = {en} } @article{Suhr, author = {Suhr, Maike}, title = {Diversit{\"a}t und (Anti-)Diskriminierung im Kontext journalistischer Neugr{\"u}ndungen: Eine Forschungsagenda}, series = {Global Media Journal German Edition}, volume = {2023}, journal = {Global Media Journal German Edition}, number = {Volume 13, No 1}, doi = {10.22032/dbt.57907}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:wim2-20231027-64836}, pages = {1 -- 19}, abstract = {Obgleich redaktionelle Diversit{\"a}t regelm{\"a}ßig als eine der Kernherausforderungen f{\"u}r den Journalismus gehandelt wird, tun sich journalistische Organisationen immer noch schwer damit, gleichberechtigte Zugangs-und Entfaltungschancen f{\"u}r Frauen, People of Color, Menschen aus Einwandererfamilien oder auf anderen Ebenen diskriminierungsbetroffene Journalist*innen zu schaffen. Stattdessen zeigt die gender-und diversit{\"a}tsbezogene Redaktionsforschung, dass Redaktionen nach wie vor in ihren Strukturen, Praktiken und in ihrer Kultur gesellschaftliche Machtverh{\"a}ltnisse widerspiegeln und (re-)produzieren. Doch im Zuge des „Entrepreneurial Journalism" entstehen heute vielerorts neue Organisationen. Diese journalistischen Neugr{\"u}ndungen zeichnen sich unter anderem durch kleinere, offenere und flexiblere Organisationsstrukturen aus. Ihr ver{\"a}nderter organisationaler Charakter wurde jedoch bislang noch nicht tiefergehend im Hinblick auf seine Potenziale und m{\"o}glichen Risiken f{\"u}r Diversit{\"a}t und (Anti-)Diskriminierung untersucht. Der Beitrag hat somit zum Ziel, journalistische Neugr{\"u}ndungen als neuen Gegenstand auf der Agenda der organisations-und diskriminierungsbezogenen Journalismusforschung zu positionieren. Dazu werden ausgew{\"a}hlte Studien zum „Entrepreneurial Journalism" im Hinblick auf Diversit{\"a}t und (Anti-)Diskriminierung aufgearbeitet und bestehende Desiderata identifiziert. Auf dieser Grundlage wird schließlich eine programmatische Forschungsagenda entwickelt, um empirische Folgeforschung zum Thema anzustoßen.}, subject = {Journalismus}, language = {de} }